27/09/2026
🚫 المونجارو والأوزيمبيك بيسببوا العمى؟
لو بتاخد Mounjaro أو Ozempic، غالبًا شفت العنوان ده منتشر:
"حقن التخسيس بتسبب فقدان البصر!"
وطبيعي جدًا تقلق…
بس استنى قبل ما ترمي القلم من الشباك 😅 خلينا نفهم الحكاية.
الموضوع بدأ مع حالة نادرة اسمها NAION، وهي مشكلة بتحصل في العصب البصري بسبب نقص التروية، وممكن تسبب فقدان مفاجئ أو ضعف في جزء من النظر.
طيب إيه علاقة الأوزيمبيك؟ 🤔
الدراسات أشارت لاحتمال وجود علاقة بين Semaglutide، المادة الفعالة في Ozempic وWegovy، وبين NAION.
وبعد مراجعة البيانات، EMA صنفت NAION كأثر جانبي نادر جدًا للـSemaglutide، بحوالي حالة إضافية واحدة لكل 10,000 شخص-سنة.
❌طب والمونجارو؟ 💉
هنا حصلت اللخبطة.
دراسة في 2025 شملت مرضى Type 2 Diabetes قارنت مجموعة استخدمت Semaglutide أو Tirzepatide بمجموعة أخرى.
ظهر NAION في 35 شخص مقابل 19 شخص خلال سنتين.
لكن الدراسة جمعت Semaglutide وTirzepatide مع بعض.
يعني مينفعش نقول منها:
❌❌ "المونجارو بيسبب العمى."
لأنها لا تثبت إن Tirzepatide هو السبب وحده.
وكمان المرضى عندهم Type 2 Diabetes، والسكري والسمنة نفسهم ممكن يكون ليهم دور في زيادة مخاطر مشاكل الأوعية والعصب البصري.
طب نعمل إيه؟ 🚨
مش معنى الكلام ده إنك توقف العلاج من نفسك.
السمنة نفسها ممكن تسبب أو تزيد خطر أمراض زي Type 2 Diabetes، ارتفاع ضغط الدم، أمراض القلب، الكبد الدهني ومشاكل المفاصل؛ وعشان كده استخدام حقن بديل التكميم بالنسبة لبعض المرضى مش رفاهية.
🔴 لكن لو بتاخد الدواء وظهر:
🔸 فقدان مفاجئ في النظر، خصوصًا في عين واحدة
🔸 تدهور سريع ومفاجئ في الرؤية
🔸 جزء من مجال النظر اختفى أو بقى مش واضح
كلم دكتورك فورًا وروح لطبيب عيون للتقييم.
◀️ ولو عندك أي أسئلة عن حقن بديل التكميم سيبهالنا في الكومنتات ⬇️